A Nagy Sportágválasztót járva komoly hiányérzetem támadt: úgy éreztem magam, mintha 2007-ben járnék, már ami a közösségi média használatát illeti. Merthogy gyakorlatilag sehol nem találkoztam olyan, korszerű példával, ahol valamely sportszervezet jól használta volna a közösségi médiát, a modern technológiát népszerűsége növelésére, ügyfélszerzésre.
Már önmagában az is árulkodó, hogy a rendezvény minimum 20.000 látogatójából a mai napig csak 1.175-en likeolják a Sportágválasztó Facebook oldalát. Ez a bevonás alacsony szintjére utal – tegye fel a kezét, aki bármilyen bátorítást, segítséget kapott ahhoz, hogy rajongóvá váljék! Pedig a Sportágválasztón rengeteg olyan reklámfelület van, ahol ez megtehető lenne – például a karszalag, amely ráadásul egyéni azonosítóval is rendelkezik, így jó lehet akár valamilyen ajándéksorsolásra is. Másfelől, a gyerekek által százszámra hozott matricagyűjtő albumok is kiváló lehetőséget adnának a reklámozásra. Persze ehhez arra is szükség volna, hogy a Sportágválasztó kitalálja, miért jó, ha sok likeolója van.
De az egyes sportok sem jeleskedtek egyelőre a közösségi média és a modern technika használatában. És most nem arra gondolok feltétlenül, hogy másoljuk le a Diesel kampányát, amelynek során a boltokban webkamerákat helyeztek el, hogy a vásárlók azonnal posztolhassák Facebook profiljukra a felpróbált ruhában készült fényképeket, begyűjtve ismerőseik tanácsait arról, jól áll-e (meg reklámozva a márkát, természetesen). Meg lehet ezt oldani kicsiben is. Egy laptop + mobil internet révén (tehát gyakorlatilag ingyen) azonnal indulhat a pezsgés a Facebookon (csak kell egy ember, aki kezeli a technikát).
Ötletek a Facebook használatára
(a teljesség igénye nélkül)
- Facebookra posztolni 1-1 képet minden 15 percben a standról, a pörgésről. Pl. a Zumbásoknál remek képek készülhettek volna.
- Ha a jégkorong standon már úgyis beöltözöm hokisnak, posztolhassam ki egyből a képet a Facebookra, mondjuk „Új sztár született” címkével.
- Ha a standon amúgy is van dobó/gólszerzőverseny, a lőtt gólok számát feltenni minden 15 percben. Ezt pl. a korfball, a jégkorong, a kézilabda használhatta volna.
- Lehetőséget adni a látogatóknak, hogy saját eredményüket egyből feltehessék a profiljukba. Pl. az atlétika standon a futóeredmények teljességgel alkalmasak lehettek volna erre.
- Egy sztár a saját Facebook profiljára tölti fel a szurkolókkal készült közös képeket – azonnal lesz több tucat (több száz) rajongója. A vízilabda biztosan élhetett volna ezzel a lehetőséggel.
Ötletek más social media alkalmazások használatára
- Valós idejű interakció – pl. kérdéseket lehet feltenni az adott sportról twitteren, csiripen, vagy kommentálni lehet a standon folyó aktivitást (projektor kell hozzá, és bátornak kell lenni, mert jönni fognak kevésbé pozitív megjegyzések is).
- Twitter-interjú egy sztárral. Vicces, trendi, egyedi.
- Speciális ajándék a Foursquare „becsekkolóknak”.
(a fentieken túl)
- Kincskeresés a rendezvényen, kihasználva az okostelefonok GPS-alkalmazását.
- Egy animátor levideóz a saját telefonommal, ahogy az adott sportágat űzöm – ha megosztom a videót, speciális ajándékot kapok.
- (Zsédely Péter Facebook-on érkezett javaslata alapján): QR-kód alkalmazása a standon, a szóróanyagokon, névjegykártyákon.