HTML

Sportmenedzsment Akciócsoport

Blogunk a sportmenedzsmentet mutatja be praktikusan, gyakorlatiasan. Arról szól, hogyan menedzseld sportszervezetedet, hogyan működj profin, hogyan válj anyagilag önfenntartóvá.

Friss topikok

  • NagyBandor: @5vös: Köszönöm szépen, jön hamarosan, csak most az átköltözés miatt az új dolgokat már nem ide te... (2011.12.02. 23:11) Statisztikák finn módra
  • NagyBandor: @Aanderia: nem alazasnak szantam a szoveget. Tukornek, hogy ranezzunk magunkra es elgondolkodjunk,... (2011.09.24. 09:57) Kémkedés a Nagy Sportágválasztón

Hogyan szervezzünk 2011-ben sportrendezvényt?

2011.11.20. 12:34 NagyBandor

Jó érzés olyan blog posztot írni, amely miatt már többen is rágják a fülem egy ideje (köszönöm az inspirációt!). Nem csoda. Az rendezvény-szervezés forró, és idehaza meglehetősen mostoha sorsú téma. Mondjuk ki: idehaza kevés a jól rendezett, sikeres sportrendezvény. Nézzük, hogyan lehet mégis jól csinálni.

 

A sportrendezvények szervezése, ha jól csinálod, több mint emberek egy helyre csődítése, a versenyek megrendezése, a díjak kiosztása, esetleg némi sajtóvisszhang keltése. A sportrendezvények megvalósítása (mint minden más) szerintem elsősorban marketing tevékenység. Sokan ez alapján fogják eldönteni, van-e kedvük a sportodat űzni, egyáltalán, érdekli-e őket. Úgyhogy csináld jól. Adok hozzá sorvezetőt.

Mielőtt belekezdenénk, két bevezető megjegyzést hadd tegyek. Az első, hogy tudatosan nem a sportesemény, hanem a sportrendezvény fogalmát használom. Hiszek a szavak hatalmában: a sportesemény megesik. A rendezvényt megrendezik. Az első véletlen, a második tudatos. Kár, hogy idehaza több mégis az esemény, mint a rendezvény...

Másrészt, ez a cikk a nagy képpel foglalkozik, így itt most kevesebb szó esik majd a részletekről, kevesebb konkrét tippet adok. Azokat a későbbi posztjaimban találod, amelyekben részletesen elemezzük az egyes lépéseket, tippekkel, trükkökkel, példákkal.

Csatold be az öved, gyorsan haladunk majd, és hosszú lesz. Kezdhetjük?

Ahhoz, hogy sikeres legyen a sportrendezvényed, először is döntsd el, mi vele a célod. Amíg ez nincs meg, hozzá se kezdj. Anyagi haszonszerzés? A sportágad népszerűsítése? Vagy egyszerűen muszáj? Bármi legyen is a felelet, tedd fel magadnak a kérdést: miért? Mi a valódi célod a rendezvény megvalósításával? És ne elégedj meg az első, felszínes válaszaiddal. Áss mélyebbre!

Ha megvan a valódi célod, könnyebbé válik a következő kérdés megválaszolása is: mi valójában a terméked? Mit adsz (el) a résztvevőknek, a nézőknek, a szponzoroknak, a sajtónak? Egy futball mérkőzést? 2 órányi családi szórakozást? A bekapcsolódás lehetőségét? Vagy a kikapcsolódásét? Másfél óra önfeledt b@zmegelést és szotyizást, sörözéssel és a haverokkal (lehetőleg az asszony szigorú tekintetétől távol)? Vagy valami mást? De akkor mit?

Azt hiszem, valójában az a legritkább eset, hogy a sportrendezvényt adod önmagában. Illetve, lehet, hogy te azt adod (azt szeretnéd adni), de a célközönséged számára ez valami egészen mást jelent. Élményeket. Tudnod kell, milyen élményekre vágynak, hogy jól ki tudd szolgálni őket.

Ja, igen: ez (mármint hogy mit adsz) nagyban meghatározza, ki a célközönséged (és vica versa). Ez néha nem is annyira nyilvánvaló: ki a célközönsége egy első osztályú férfi vízilabda mérkőzésnek? A versenyzők és a családtagjaik? A fiatal vízilabdások, akik a példaképeiket jönnek el megnézni? A fiatal lányok, akiket az izmos, napbarnított férfitestek látványa vonz? A szakma? A szponzorok? Az ezen kérdésre adott válaszod természetesen nagyban visszahat arra, mi a termék. És sokszor ugyanazt a terméket kicsit másképp csomnagolva többször is elsütheted. Csak vigyázz, közben ne keveredjenek össze a célcsoportok.

A célcsoportod megszólításához tudnod kell, mi az USP-d. Tudom, hülye HBR (három betűs rövidítés) ez is, mégis fontos. A mágikus júeszpí, azaz a Unique Selling Proposition azt jelenti, miben egyedi a te sportrendezvényed, miért pont arra érdemes eljönniük a célközönséged tagjainak, miben vagy jobb a versenytársaidnál.

Ha a terméked egy vízilabda bajnoki meccs kapcsán a napbarnított, izmos férfitestek látványa, akkor tudnod kell választ adni arra a kérdésre, mitől jobb ez, mint egy divatbemutató, egy testépítő show, egy mozifilm Conannal, a barbárral, vagy mint egy óra nézelődés a négyes metró építkezésén, ahol szintén izmos, napbarnított egyedek tologatják szorgosan (?) a talicskáikat :). Tudom, ez utóbbi esetben a válasz egyértelműnek tűnik, mégis, azt javaslom, gondolkodj el alaposan a válaszaidon.

Már csak azért is, mert a termék, a célközönség és a USP meghatározza, hogyan csomagold be a termékedet. Mit szeretnek, mit várnak el a célközönséged tagjai? Milyen kiszolgáláshoz vannak szokva? Milyen árakat fogadnak el? Honnét jönnek, milyen helyszínt tudnak könnyen elérni? Milyen extrákkal érdemes feldobnod az rendezvényt? Milyen körítés illik a termékedhez? Milyen logót terveztess? Hogy nézzen ki a honlapod? Ki legyen a műsorvezető? Legyen-e egyáltalán?

Gondolj csak bele, egy cool, energiaital által szponzorált kajak-kenu rendezvényt (a termék ez esetben kb. egy tradicionális sport trendin tálalva, adrenalinnal felturbózva, laikusok számára is élvezhetővé, fogyaszthatóvá téve) vicces lenne a Velencei tavon, az evezőspályán megrendezni: a környék nem elég trendi, a megközelítés nehézkes, a célközönség nem ismeri, nincsen megfelelő kiszolgáló infrastruktúra, egész más az atmoszféra a nagy terek miatt. Sokkal jobb helyszín a Városligeti tó. Közel van, elérhető, ismert, egy aréna-hangulatú zárt tér, ahol besűrűsödnek az élmények. És pluszként azt sugallja, a szponzoráló cég ezt is megteheti, van hozzá mersze és pénze, hogy kibérelje a tavat. Tökéletes az illeszkedés a szponzor által egyébként is kommunikált üzenetekkel.

Ha mindez megvan, jön a következő lépés: hogyan add el mindezt? Milyen értékesítési csatornákat használj, milyen legyen a kampányod, hogyan árazd a terméked, hogyan vedd rá a célközönséged tagjait a vásárlásra. Ez sem egyértelmű: az Ügetőszilveszter sikere megmutatta, a fiatalokban van érdeklődés a lovas sportok iránt, más futamokon mégis nagyjából üresek (és fiatal-mentesek) a lelátók. Engem például még soha senki nem szólított meg azzal, hogy menjek ki más napokon is. Nincs erről szóló kampány, de ha lenne, akkor sem dugják az orrom alá a jegyeket, egyszóval nem jó az értékesítési tevékenység. Pedig igényem biztosan van, hiszen már többször fagyoskodtam szilveszterkor az Ügetőn, fogadtam, izgultam, élveztem is. Mégis, más napokon eszembe sem jut kimenni. Ügyes értékesítéssel ezen könnyedén változtatni lehetne.

Még velem vagy? Remek. Túl vagy több mint 800 elolvasott szón. A gyengébbek kb. itt adják fel. Pedig még van hátra éppen 800 másik. De azok már csak a kitartóak kiváltságai :). És a pénzről még csak most esik majd szó...

OK, tegyük fel, hogy sikerült eladnod a rendezvényt, és eljön, akit kiszemeltél. Mi jön ezután? Szerintem az, hogy ki kell emelned az élményt a többi közül: maradandóvá kell tenned, olyanná, amelyre később is emlékezni fog, elmeséli az ismerőseinek, és persze legközelebb is visszatér.

Hogyan érheted ezt el? Először is, haladd meg a közönséged elvárásait. Add meg nekik a „tyűha” érzést (azt az érzést, amely olyankor fogja el az embert, amikor valami váratlanul klassz dologgal találkozik). Ha csak meccsre jött, találkozhasson egy példaképével. Vagy öltözhessen be az adott sport ruházatába (és az így készült képet azonnal posztolhassa a Facebook-on). Vagy kapjon valami extra ajándékot a jegye mellé (pl. valami jó kis zajkeltő eszközt – máris jobb lesz a hangulat is a nézőtéren). Esetleg a szünetben rendezz valamiféle versenyt, vagy szokatlan bemutatót. Teljesen mindegy, mi okozza a tyűhát, a lényeg, hogy legyen meg az élmény. Légy kreatív (vagy kérdezz meg, hátha tudok segíteni...) Ha pedig sikerül olyan élményt kitalálnod, amely egyszersmind jól vizualizálható (pl. fotóval, eredménylistával), máris nagy lépést tettél a jelenleg legdivatosabb média-alfaj, a közösségi média meghódítása felé.

A másik trükk, amely persze jócskán kapcsolódik az előzőhöz: vond be a közönség tagjait. Csinálhasson valamit, próbálhassa ki magát, kapjon szerepet (ha mégoly kicsit is), lehessen sikerélménye. Ha ezt eléred, rögvest pozitív asszociációkat keltesz a rendezvényed iránt (és elősegíted, hogy az illető megossza a sikerével kapcsolatos tartalmat az ismerőseivel).

Az utolsó kérdés: hogyan profitálj mindebből. A fenti ötletek nagyon jók, csak egy a baj velük: pénzbe kerülnek.

A jó hír az, hogy nagyon sokszor jóval kevesebbe, mint hinnéd. Vannak dolgok, amelyek sokkal többet érnek, mint amennyibe kerülnek. Egy autogram a sztártól gyakorlatilag ingyen van. Egy fénykép, amely egyből a Facebookon landol, szintén. Használd kreatívan az erőforrásaidat: a látogatóknak adott zajkeltő eszköz nem kell, hogy sokba kerüljön (egy megfelelően hajtogatott papírlap is megteszi), és egyszersmind remekül értékesíthető szponzori felületet jelent. Lehet, hogy többet hoz, mint amennyit fizetsz érte. Ha a hangorkánt is hozzászámolod, feltétlenül (kivéve, ha sakkversenyről beszélünk...). Ugyanígy, egy jól sales-elő önkéntes alkalmazása sem kerül többe, mint egy savanyú képű, mizantrópé. Ellenben nagyságrendekkel többet hoz a konyhára. Lehet, hogy kicsit tovább kell keresned, hogy ilyet találj, de hidd el, megéri.

Azt gondolom, ha a fentiek mentén összeraksz egy valóban ütős, élményt adó sportrendezvényt, a látogatók sokkal könnyebben kerülnek olyan tudatállapotba, hogy költeni akarjanak nálad.

Add meg nekik a lehetőséget: legyen pofás merchandising kínálatod. Legyenek egyedi termékeid, amelyeket csak itt, csak most vehet meg a látogatód, és amelyek felidézik benne a nálad töltött kellemes időt. Legyen széles termékskálád, a 100 Ft-os apróságtól (toll, sörnyitó) a hűtőmágnesen át a baseball sapkáig, mezekig, társasjátékokig, labdákig, DVD-kig. Hogy aki akar, költhessen keveset, de költhessen sokat is. Legyél képes mindenkinek adni valamit, és lehetőleg valami egyedit.

Legyen sok büfé standod. Ne kelljen várni a sörre. És legyen könnyű jegyet venni a következő rendezvényre, mi több, legyen könnyű bérletet váltani az egész szezonra. Itt és most.

Ne félj pénzt csinálni: nem ördögtől való. Ha jó a kínálatod, és megfelelő hangulatba tudod hozni a közönséged, akkor boldogan fogja kinyitni a pénztárcáját. Mert az embereknek van pénze arra, amire akarják (a héten is, számomra teljesen érthetetlen módon, az úgynevezett gazdasági válság kellős közepén, többszázan álltak sorba LED TV-ért az egyik műszaki áruházlánc új üzletének nyitásakor). A te dolgod az, hogy elérd, a látogatóid valóban akarják azt, amit adsz nekik.

Hogy rendezz sportrendezvényt 2011-ben? Így. Tudatosan.

Tudom, az ördög a részletekben lakik, ezért az elkövetkező posztokban alaposabban meg fogom vizsgálni az egyes lépéseket, és adok majd konkrét ötleteket, tippeket is, amit magaddal vihetsz. Persze, ha nincs időd/kedved kivárni, amíg ezek az újabb cikkek megjelennek, keress bátran. Biztosan lesz pár kreatív ötletem a számodra.

...ajjaj, majdnem elfelejtettem.

Van még egy extra kérdés is, amely idehaza nagyon gyakran kimarad a sportrendezvények megvalósításából. Látod, én is majdnem kifelejtettem a posztból. Ez a hab a tortán, a pont az i-n, a bónusz kör. A profizmus maga.

Az ugyanis, hogy miként tudod utánkövetni a rendezvényedet. Mit értek ezalatt? Azt, hogy az egyszer megszerzett, kiszolgált és elkápráztatott látogatót hogyan tudod hosszú távon is elkötelezett fogyasztóvá varázsolni. Itt kezdődik az, amikor a sportszervezeted lassan elkezd átalakulni, és egyre inkább hasonlatossá válik egy profi céghez. Elkezdődik ugyanis a tudatos ügyfélkezelés, a kontakt adatbázis építése, az ügyfelek rendszeres megkeresése, testreszabott ajánlatok kialakítása. És egyszercsak rájössz, hogy amit csinálsz, gyakorlatilag ugyanolyan, mintha bármilyen más termékkel foglalkoznál. Ahogy a Videoton FC marketing igazgatója, Várkonyi Ádám mondta a Sportmarketing Újragondolva Meetup-on, az ő termékük a foci, amely ugyanolyan termék, mint bármi más. Árulhatnának akár arckrémet is. De szerencsére nem azt árulnak. Azért a foci mégiscsak izgalmasabb, nem?

Egy szó mint száz, a sportrendezvény rendezés, ha jól csinálod, összetett és komplex feladat, amely azonban sokkal több sikert tud hozni, mint amennyit manapság hozni szokott. Rajtad áll, hogy kiaknázod-e a benne rejlő potenciált. Mi azért vagyunk, hogy segítsünk neked ebben.

Egyetértesz? Vitatkoznál? Tedd meg itt, a kommentekben!

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: marketing rendezvény pénz ötletek tippek tanácsok sales sportmarketing merchandising sportmenedzsment

A bejegyzés trackback címe:

https://sportmenedzsment.blog.hu/api/trackback/id/tr893397846

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása