HTML

Sportmenedzsment Akciócsoport

Blogunk a sportmenedzsmentet mutatja be praktikusan, gyakorlatiasan. Arról szól, hogyan menedzseld sportszervezetedet, hogyan működj profin, hogyan válj anyagilag önfenntartóvá.

Friss topikok

  • NagyBandor: @5vös: Köszönöm szépen, jön hamarosan, csak most az átköltözés miatt az új dolgokat már nem ide te... (2011.12.02. 23:11) Statisztikák finn módra
  • NagyBandor: @Aanderia: nem alazasnak szantam a szoveget. Tukornek, hogy ranezzunk magunkra es elgondolkodjunk,... (2011.09.24. 09:57) Kémkedés a Nagy Sportágválasztón

Statisztikák finn módra

2011.11.27. 19:48 NagyBandor

 
Vendégszerzőnk, Évi ezúttal a finn jégkorong háza tájára is elkalauzol minket.
 
Lássuk, milyen különbségek vannak a statisztikákban és a nézők kiszolgálásában. Mind a jégkorongban, mind a floorballban minden meccs előtt, a belépőjegy mellé jár egy A4-es papír a nézőknek, ami olyan mint egy kis füzet. A borítóján az aznapi meccs két csapata és a meccs főszponzora látható. A füzet hátoldalán a szponzorok ízlésesen elhelyezve a pályán, belül pedig megtalálható a bajnokság aktuális statisztikája, kiemelve a hazai csapat jelenlegi helyezését, valamint megtekinthető az adott 2 csapat összeállítása is. Ebből is látszik, hogy itt a csapatoknak egyértelműen kétirányú kapcsolata van a szponzorokkal, igyekeznek ők is minél több reklámot nyújtani nekik a támogatás fejében.
 
Finnországban minden sportágban statisztikát vezetnek a nézőszámról, így a látogatottsági adatok könnyen összehasonlíthatóvá válnak. Az utóbbi 3 szezonban a Happee csapatának átlagosan 500 nézője volt meccsenként. A csarnok befogadóképessége hivatalosan 1500 fő labdajátékokra, de a floorball pálya specifikussága miatt csak 1000 fő. Szóval kijelenthetjük, hogy a kihasználtság 50% körüli. A jegyárak 10€, 7€, 5€ (felnőtt, diák, gyerek) ami azért egy kicsit drágának mondható, ha diákszemmel összehasonlítom egy hokijegy árával, amiből a legolcsóbb diákjegy 8€, de mégis jégkorongmérkőzést láthatok érte.
 
 
A táblázat, úgy érzem, egy kis magyarázatra szorul. Ez a tavalyi év statisztikája, a csapatok 13-13 mérkőzést játszottak, a bekeretezett oszlop az egyes csapatok hazai mérkőzéseinek átlagos nézőszámát mutatja. Balra tőle pedig az összes nézőszám. A Classic csapata 2 egyszerű okból emelkedik ki, az egyik, hogy Tampere csapata és Tampere lakossága nagyobb, mint Jyväskylä-é (Happee), illetve mert nagyobb befogadóképességű csarnok áll rendelkezésükre.
 
Nézzük részletesebben a jéghoki mérkőzés bevételeit. Kezdjük azzal, hogy minden mérkőzést telt házzal játszanak a Synergia arénában, melynek a befogadóképessége 4628 fő. A ülő jegyárak felnőtteknek 18-30€, álló jegyárak 12-14€, diákoknak és nyugdíjasoknak 8-10€, kerekes székeseknek és 7-12 éves gyerekeknek 5€. Nem mondanám olcsónak, de mégis teltházas minden hazai mérkőzésük. Ez kapásból 60-70.000€ bevétel / mérkőzés. 
 
Fontosnak érzem szót ejteni a merchandise tevékenységükről. Ugyanis összehasonlítva egy otthoni vidéki foci csapat merchandise termékeivel, hihetetlen kínálatot nyújtanak (a képen a csapat emblémája látható). Nemcsak a stadionban lévő JYP bódénál van alkalmunk merchandise termékeket vásárolni, hanem városszerte különböző sportüzletekben (Intersport és Stadium) és nagyobb élelmiszerboltokban is.
 
Másik fő bevételi forrásuk a mérkőzések ideje alatt üzemelő büfék. Konkrétan 2 nagy főbüfé, és mellette 3 kicsi. A kis büfék, amelyek üdítőket, kávét, órásfánkot és csokikat árulnak, átlagos bevétele meccsenként 150-200€. Hosszú sorok pedig a nagybüféknél állnak, ahol hamburgert és hot-dogot is árusítnak, tehát az ő bevételük többszöröse a kis standokénak. A büfék egy mérkőzés alatti bevétele minimum 1000€, és 30 mérkőzést játszanak egy szezonban itthon. Lehet számolgatni, de felesleges: ezek az adatok egyértelműen bizonyítják azt az evidens tényt, hogy milyen népszerű is itt a jéghoki és mennyi nézőt vonz be.
 
Nézzük a negatívumokat, mert persze azok itt is vannak. Első számú hiba, hogy a honlapok mind finnül vannak, esetleg még lehet nyelvet váltani svédre. Viszont pozitívum a negatívumban, hogy már rájöttek a hibára és a javítás folyamatban van.
 
Második számú hiba, igazán egy konstans élmény a meccsekkel kapcsolatban. A mérkőzések vége előtt 1-2 perccel a nézők elkezdik elhagyni a nézőteret, amikor már egyértelműnek látják a végkimenetelt. A legjobb példa erre a Helsinkiben megrendezett Top 4 jéghoki torna (Svédország, Oroszország, Csehország és Finnország), melyen a Csehország Finnország meccs harmadik harmadjára már a közönség negyede vissza sem jött, mivel 4:0-ra vezetett Finnország. Ebből kiderült, hogy a finnek nem szeretik együtt ünnepelni a csapatukkal a győzelmet. Mindezeket leszámítva mindig egy jó hangulatú mérkőzést láthat az ember, ha betéved egy finn jégkorong mérkőzésre.
 
 

2 komment

Címkék: finnország jégkorong elemzés értékesítés példák merchandising

A bejegyzés trackback címe:

https://sportmenedzsment.blog.hu/api/trackback/id/tr323416235

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kreatív Alkotók 2011.12.02. 23:02:04

Tetszik ez a blog, várom a következő bejegyzést! :)

NagyBandor 2011.12.02. 23:11:18

@5vös: Köszönöm szépen, jön hamarosan, csak most az átköltözés miatt az új dolgokat már nem ide teszem ki.
Hamarosan minden, és az új dolgok is, itt lesznek elérhetőek:
sportmenedzsment.blog.nepsport.hu/
(most még csk az itteni cikkek kerülnek fel, de pár nap, és teljes gőzzel beindul az új helyen a blog).
Addig is, remélem, találsz itt pár jó ötletet.