Tevez mezeket gyűjtő kukásautót indított útnak Manchesterben a BetFair fogadóiroda, meglovagolva a futballistát övező botrányt. Érdemes az akciót sportmarketing szempontból is végiggondolni.
Tevez-mezeket gyűjtő kukásautó járta Manchester utcáit, majd parkolt le az Old Trafford stadionnál a két városi rivális mai meccse előtt. Mivel Tevez mindkét manchesteri klubban játszott, és a szurkolókban mindkét helyen rossz szájízt hagyott maga után, adta magát az ötlet, hogy a BetFair alkalmat adjon a szurkolóknak a megvásárolt 32-es mezektől való megszabadulásra. A fogadóiroda egyszerű, brutális és egyben szellemes megoldást választott: aki akarta, kidobhatta mezét a Trash your Tevez shirt feliratú kukásautóba.
Eddig a hír. Miért érdekes mindez sportmenedzsment szempontból?
- Látszik, hogy a sport akkor is reklámértékkel bír, ha épp negatív hírekkel szolgál. A BetFair ezen akciójával egyrészt hatalmas publicitást kapott, másrészt megerősítette a szurkolókban ’bevállalós, eredeti’ imidzsét.
- Az eset óriási kihívás elé állította Carlos Tevez menedzsmentjét, és a vizsga igazolta: nem csak a játékossal vannak problémák. A menedzsment krízis-kommunikációból, márka-építésből (értsd: a Tevez-márka építéséből) megbukott. Jómagam nem találkoztam semmiféle olyan kommunikációs kísérlettel, amely révén a kigúnyolt futballista stábja megpróbálta volna visszavenni az irányítást az események fölött. A játékos Facebook oldala (amelynek jelen pillanatban 2.339.785 követője van – kíváncsi vagyok, a szám hogyan alakul a következő napokban) említést sem tesz az esetről, és ami még rosszabb, nem is kínál semmiféle fajsúlyos alternatív témát, amelyről a fan-ok beszélhetnének.
- Újabb bizonyítékát láttuk annak, mennyivel bevállalósabb az angol reklám-piac. Egy efféle akció idehaza bajosan menne át a jóváhagyási körökön.
- Kiderült, milyen jól sáfárkodik a marketing büdzsével a BetFair. Az akció összköltsége kukásautó-bérléssel, videokészítéssel, minden mással együtt aligha érte el az párezer fontot, az elért hatás ugyanakkor igen magas: csak a mérkőzés napján 75.000 szurkoló láthatta a kukásautót a stadion előtt, és akkor még nem beszéltünk az elért média-felületekről. Ilyen módon az akció ROI-ja mindenképpen kiemelkedő.
- Látszik, hogy a BetFair-nél profik dolgoznak: a gonosz akció mellé odatették a jótékonysági elemet is (a kidobott mezeket Argentínába szállítják és kiosztják a rászorulók között). Ilyen módon előre levédték magukat a lehetséges támadásokkal szemben. Szemtelen, de profi megoldás.
Te kinek a mezét dobnád örömmel a kukába?