A QR kód az új hype. Nyugat-Európában már szinte nincs plakát nélküle. A marketing új csodafegyvere (pár hónapig legalábbis biztosan). Mivel egyszerű és olcsó, saját sportszervezeted népszerűsítésére is jól felhasználhatod. Nézzük, hogyan.
Hamarosan itthon is elözönlenek majd minket a kis fekete-fehér négyzetek (már most is egyre több van belőlük). Az emberek bőszen fényképezik majd őket, és kíváncsian várják, milyen extra információt kapnak általuk. Feltűnnek majd szórólapokon, plakátokon, épülethálókon, mindenhol. A bátrabbak egészen érdekes helyekre is felteszik majd őket. Kreativitás kérdése az egész.
A QR (Quick Response) kódok lényege, hogy a két-dimenziós mátrixban gyakorlatilag bármilyen típusú információ tárolható, ráadásul nagy mennyiségben. Megfelelő dekódoló szoftverrel pedig az adatok gyorsan kinyerhetőek. Mivel manapság egyre többek zsebében lapul okostelefon, a QR kódok értelmezése nem okoz gondot. Így az okostelefon-tulajdonosokat gyorsan elláthatod információval, például egy linkkel, amely a honlapodra (vagy egy külön kialakított landing page-re) visz.
Az pedig, hogy a látogató ott mit talál, a kreativitásodra van bízva. De a QR kód alkalmazása is. Az eddigi, általam ismert legkreatívabb QR kód kampányt angol strandröplabdás hölgyek segítségével egy angol fogadóiroda futtatta: a hölgyek bikinialsójának hátsó részére (igen, a lányok fenekére) helyezték el a QR kódot.
Most őszintén, te kihagytad volna a lehetőséget, hogy lefényképezd?
Annak érdekében, hogy a QR kódok felhasználása megtérüljön, érdemes pár szempontot szem előtt tartanod.
1. Ragadd meg a figyelmet
A QR kód egyelőre új, trendi, izgalmas. Nincs okod elrejteni, sőt: érdemes látványosan feltüntetni marketing anyagaidon, hogy a célközönséged lássa, haladsz a korral.
2. Figyelj a használhatóságra
Ha QR kódot használsz, figyelj arra, hogy értelmezhető (leolvasható) legyen. A nyomda legyen képes jó minőségben kinyomtatni, a plakáton legyen elég nagy a mérete ahhoz, hogy telefonnal leolvasható legyen. Ha pedig még nagyobb méretben alkalmazod (pl. stadionban vagy épülethálón), figyelj oda arra, hogy ne legyenek zavaró körülmények (pl. a szél ne tudja úgy fújni a hálót, hogy a kép értelmezhetetlen legyen, legyen elég távolság arra, hogy a közönség lefényképezze a kódot – ha nem fér bele a kód az okostelefon optikájába, hiábavaló volt a háló elkészítése).
3. Mobilizálj általa
Ha a QR kód a honlapodra mutat, ott lehetőleg izgalmas, érdekes tartalom várja a látogatót. Érdemes elgondolkodnod azon, hogy egy külön landing page-et hozz létre e célra, illetve feltétlenül érdemes mobilra optimalizált oldalt is készítened. Ne feledd: a QR kód egyelőre izgalmas eszköz, olyanok játékszere, akik szeretik az újat, a pöpec technikai megoldásokat. Éppen ezért nekik kell izgalmas tartalmat nyújtanod, amiért, úgy érzik, megérte dolgozniuk. Hisz ne feledd, a QR kód csak akkor működik, ha a felhasználó hajlandó dolgozni vele – lefényképezi, megfejti. Márpedig ha dolgozott, joggal várja el, hogy cserébe értéket adj neki.
4. Adj valamit azoknak is, akik nem tudják használni a kódot
Azért nincs mindenkinek még okostelefonja, illetve a telefonján QR kód olvasója. Legyen alternatíva, amelyet azok is használhatnak, akik a QR kódot nem tudják (tudod, senkit nem hagyunk az út szélén...). A QR kód mellett tehát tüntess fel szöveges üzenetet, kiírt honlapcímet, telefonos elérhetőséget is.
5. Kövesd, elemezd
A kódban helyezz el tracking-et (nyomkövetést), hogy lásd, mikor és hogyan használják a látogatóid a QR kódot. Ez sokat segíthet majd a következő kampányodnál.
6. Rövidíts
Használj link rövidítést (pl. tiny URL). Minél rövidebb a link, annál egyszerűbb lesz a belőle kreált QR kód, vagyis annál egyszerűbben lesz leolvasható az okostelefonokkal, és annál kisebb a hiba esélye téves beolvasás miatt.
7. Tudd, mire használod
És persze, mielőtt mindebbe belevágsz, kérlek, döntsd el, miért jó neked mindez, mit kezdesz az ilyen módon szerzett látogatóiddal. Nincs rosszabb, mint amikor egy trendi ötlettel felcsigázod a célközönséged tagjait, akik lelkesen használják a QR kódot, majd egy unalmas, vacak, értelmetlen oldalra jutnak, ahol nem találnak semmiféle, számukra érdekes tartalmat. Ebben az esetben a QR kódod igen hamar kiérdemli az LQR kód minősítést...